tiistai 11. kesäkuuta 2013

Häämatka osa 1. Pangkor Laut

Täällä taas! Nyt alkaa tarina todenteolla juosta kohti loppua. Jäljellä on enää tämän jälkeen kaksi postausta meidän häämatkasta ja yksi kiitoskorteista. Sen jälkeen siirryn elämään häämailman ulkopuolelle (ainakin jossakin määrin, sillä kyllähän tässä lähipiirissä näyttää näitä häitä kuitenkin aina tulevan ja häissä on kivaa :). Nyt on siis viimeiset hetket keksiä, onko jotain mitä ette ole vielä kuulleet?

Häämatkalle lähdettiin heti maanantai aamuna. Sulhon isä vei meidät kentällä, missä olikin se hyöty, että pystyimme jättämään hänelle talvitakit ja pipot (niiden raahaaminen Malesiaan olisi ollut lievästi sanottuna turhaa). Turvatarkastuksen jälkeen suuntasimme, minnekäs muuallekaan kuin skumppalasillisille. Kellohan oli Malesiassa jo ihan turvallisesti yli puolenpäivän :D Noin vuorokausi myöhemmin saavuimme Kuala Lumpuriin, josta lähdettiin minibussilla kohti Lumutia.

Kolme tuntia ja 45 minuuttia myöhemmin oltiin perillä Pangkor Laut resortin lauttaterminaalissa, missä meidät vastaanotettiin kylmien juomien kera. Kerrassaan hyvä tapa saapua jetlagin kourissa :) Venematka kesti noin vartin ja vastassa saarella oli jokaista tulijapariskuntaa (kyllä, kaikki saapujat olivat pariskuntia...) kohden yksi henkilökunnan edustaja. Koska huoneemme/huvilamme ei ollut vielä aivan valmis ohjasi henkilökunta meidät lounaalle yhteen saaren ravintoloista. Oltiin saapumispäivänä todella väsyneitä, joten loikoilimme loppupäivän huvilan terassin aurinkotuoleilla ja käytiin hiukan kävellen kiertämässä saaren rantaa. Meille suositeltiin, että ravintoloihin tehtäisiin pöytävaraukset etukäteen, joten iltapäivän aikana varasimme ravintolat ja sekä Sunset Cruisen viimeiselle illalle.  Ensimmäisenä iltana kävimme suhteellisen aikaisella illallisella jo kello 19 Feast Villagessa, jossa myös aamiaiset tarjoiltiin. Kun saavuimme illalliselta takaisin huvilaamme oli meille valmistettu ruusunterälehdillä koristeltu kylpy ulkona sijaitsevaan kahdenhengen kylpyammeeseen <3

Saarella kävimme pariskunnille tarkoitetussa kolmetuntia kestävässä kylpylähemmottelussa, joka oli iihana. Sut on kuule hyvin hierottu kun nukahdat pöydälle. Kylpyläkokemus alkoi eri aasian maiden kylpykulttuuri kierroksella. Malesialainen kylmävesiallas (ihan normi suomalainen uima-allas lämpötila...), ihohuokosten avaus tuoksuhöyryissä, japanilainen peseytyminen ja kuumavesiallas, jossa tarjoiltiin kylmää inkivääriteetä. Shanghailainen kuorinta ja sen jälkeen saronkiin pukeutuminen ja hetken loikoilu divaaneilla jatkohoitoja odotellen. Meille oli miehen kanssa sellainen yhteishoitohuone, missä molemmat saivat perusteellisen hieronnan, kasvohoidon ja hiusnaamion. Hoitojen jälkeen kylvimme kukin koristellussa hoitavassa kylvyssä, jonka jälkeen oli vielä "sauna". Aivan totaalisen rentouttavaa ja ihanaa!

Saarella syötiin todella hyvin, ravintoloista jätettiin testaamatta fine dinign ravintola Fishermans Cove, koska sen lista oli lähinnä länsimainen. Valitsimme kahtena iltana Uncle Lim's ravintolan, missä syötiin kiinalaiseen tyyliin ja viimeisenä iltana meille oli varattu privadinner rannalle. Tämä yksityisillallinen oli ehkä koko häämatkan SE "häämatkajuttu". Tietyllä tavalla ihan ällöromanttista, mutta olihan se nyt ihan tosi siistiä :D Rannalla olivat me, tarjoilijamme Moe, kokki ja turvamies. (joo, turvamies....) Ruoka oli ihan mahtavaa, mutta siitä ei ole juurikaan kuvia, sillä keskityimme fiilistelyyn, toisiimme ja siihen ruokaan. Pääruokana oli puolikas hummeri ja pihvi (fyi: täydellinen pihvi!) Lounaita syötiin vaihtelevasti, yhtenä päivänä ei lainkaan, sillä aamiaiset olivat aikas tukevia. Aamiainen oli kansainvälinen buffet, jossa itse vetelin lähinnä dim sumeja ja hedelmiä. Erikoisuutena oli mehubaari, mihin sai tuoda hedelmäpöydästä hedelmät ja mehutyttö/poika teki sitten sinulle juuri niistä hedelmistä mehun :)

Päivät Pangkorilla vietettiin todella rennoissa meiningeissä, mikä pitkän matkustamisen jälkeen olikin hyvin palauttavaa. Loikoiltiin Emerald Bayn biitsillä mukavasti varjossa (henkilökunta toi aina heti rannalle tulon jälkeen kylmää vettä rantatuolien viereen ja myös lounasta pystyi tilaamaan rannalle). Meri oli sellaista käsittämättömän ihanaa lilluttelulämpöistä ja puiden varjosta oli hauska seurata rannalla asuvien rapujen puuhastelua. Ravuista ei rannalla kävellessä näkynyt vilaustakaan, koska aina ihmisten lähestyessä ne kaivautuivat salamannopeasti rantahiekkaan jättäen jälkeensä vain isomman tai pienemmän reiän, mutta jos rannalla ei kävellyt kukaan ilmestyivät ravut koloistaan.

Yhtenä aamupäivänä kävimme myös opastetulla kävelyllä saaren vanhassa sademetsässä. Saari on siinä mielessä uskomaton, että vaikka siinä toimiikin 5 tähden resortti on saaren vanhimmat osat sademetsää melkein 2 miljoonaa vuotta vanhaa. Saaren reunoille tuli asutusta 20-30-luvuilla, jolloin rannan metsää on kaadettu, mutta resortin ostettua saari 80-luvulla, on rakennuksiin ja infraan käytetty vain sitä aluetta, johon oli koskettu jo vuosisadan alussa. Vanhin osa metsää on siis todella koskematonta sademetsää. Saarella elää useita jännittäviäkin eläinlajeja, mielenkiintoisimpina (sillä näitä me oikeasti nähtiinkin) niistä monitori liskot ja hedelmälepakot. Liskot ovat sukua jättimäisille Komodo varaaneille. Vaikka ne eivät kasvakaan ihan yhtä suuriksi voi näillekin kertyä pituutta yli 2,5 metriä. Saaren biologilla (oli muuten ihan kunnon biologi eikä mikä tahansa turistiopas) oli vitsikäs teoria siitä, että mitä lähempänä Uncle Lim's ravintolaa liskot oleskelivat sitä suurempia ne olivat. Tällä saattaa olla tekemistä sen asian kanssa, että Uncle Limin kokit kuulemma heittävät perkuujätteitä liskoille, ne kun ovat raadonsyöjiä.

Hedelmälepakkojen hengailupuu sijaitsi aivan huvilamme edessä ja usein juuri ollessamme lähdössä illalliselle pimeän laskeutuessa lähti puusta melkoinen metakka, kun lepakot valmistautuivat ruuanetsintämatkalle. Nämä lepakot ovat Malesian toiseksi suurin lepakkolaji noin metrin siipivälillään. Niitä asuu Malesiassa enää kahdessa paikassa; tuolla Pangkorilla noin 300-400 yksilön populaatio ja Tiomanin saarilla noin 600-700 yksilön populaatio. Niitä on aikoinaan ollut paljon enemmän mutta tietyissä kulttuureissa (lue kiinalaisessa kulttuurissa) lepakoita on käytetty lääketieteessä. Lepakko on pyydystetty, tapettu ja upotettu viinaan ja tämän viinan juonti parantaa kuulemma astman. Niimpäniin... Muita hauskoja tuttavuuksia olivat keisarisarvinokat eli Great Hornbill. Ne olivat ahneita uteliaita lintuja, joita hengaili aina aamiaispyötien läheisyydessä :) Saarella asuu myös apinoita, mutta niitä emme juurikaan nähneet ja kuulemma saarella on myös 30 ykslön villisikalauma, joita ei myöskään näy muualla kuin sademetsässä. Kärmeksiä on useita erilaisia, mutta harmiksemme yhtään ei tullut vastaan Jungle Trekillä.

Saarelta lähtö oli hiukan haikeaa ja ilman mutkia ei edes selvitty. Pangkor Lautin henkilökunta oli kerrassaan mahtavaa ja ehkä me tuonne joskus vielä palataan vaikkapa juhlimaan 30 vuotishääpäivää tai jotain :)

1. Oiii miten upean kuuloinen reissu ja minusta aivan ihana se priva illallinen rannalla, turvamiehineen kaikkineen ;) <3

1. Se oli aivan älyttömän siisti juttu :D sellainen "tätä tapahtuu vain romanttisissa komedioissa"-hetki

2. Aivan ihanalta reissulta kuulostaa!

3. Jösses mikä paratiisi :) Kuulostaa kyllä täydelliseltä hanimuunilta <3

4. Vähän lämpösempää ku mellä Lontoossa ;)

5. Ooi, kuulostaa juuri täydelliseltä häämatkalta! :) Hih, toi turvamies-juttu vaikutti hauskalta. :D Mut kivaa, että oli kiva privadinner! :) Tosin itselleni en vois tuollaista kuvitella, jotenkin olisi vaivaannuttavaa olla ainoa pari, jota palvellaan. Vivi Vinna